PANTEON / BIOSY / EVENTY / OPISY / [BIOS] Katalog Eventów Marvela – Civil War

[BIOS] Katalog Eventów Marvela – Civil War

Civil War jest jednym z największych – angażujących spektakularną liczbę herosów – wydarzeń wydawnictwa Marvel. Konflikt w nim zobrazowany ma olbrzymie konsekwencje nie tylko dla poszczególnych postaci, ale także dla struktury istniejących formacji politycznych i bohaterskich. Scenarzyści wyjątkowo skutecznie podzielili wątki dramatyczne miedzy serię główną, subserie, prologi i inne, mniejsze segmenty.

Poniżej przytaczamy listę tytułów, jakie pojawiły się w cyklu wydawniczym. Omawiamy też najciekawsze wydarzenia, fragmenty fabuły oraz polecamy zeszyty warte włączenia do osobistego harmonogramu czytelniczego, jednocześnie wytykając te, które można bez straty pominąć. Jest to więc artykuł encyklopedyczny, niestroniący od tak zwanych – SPOILERÓW (lojalnie ostrzegamy).


Od czasów Avengers Disassembled scenarzysty Briana Michaela Bendisa crossoverowe eventy Marvela przybierają na objętości. W ich skład zaczyna wchodzić coraz większa liczba serii pobocznych, a przyczyny i konsekwencje rozlewają się na całe, wydawnicze lata. Civil War poprzedza słynny, wspaniale recenzowany House of M, wydarzenie, które kontynuuje ciąg tragedii rozpoczęty w Upadku Avengers.
Scarlet Witch powraca, psychicznie wyniszczona, zamknięta w pętli potęgujących jej cierpienie autoiluzji, sztucznie podłączona do potężnego potencjału magicznego, wypowiada kultową kwestię – „Nigdy więcej mutantów”. Słowa te stają się ciałem, mutanci tracą moce i nawet odczynienie najbardziej drastycznych zmian, jakie zaszły po ich deklamacji, nie przywraca liczebności  ludzi obdarzonych genem X. Wiedźma i Profesor Charles Xavier znikają. Tylko garstka Homo-Superior zachowuje swe zdolności. Hulk szleje w Las Vegas, pojawiają się ofiary. Tony Stark forsuje na tajnym, superbohaterskim kolegium projekt współpracy z rządem. Wkraczamy do nowego, gorszego świata.
Eksplozja w miasteczku Stamford uruchamia kolejny, tragiczny łańcuch zdarzeń. Rozpoczyna się Wojna Domowa.

CIVIL WAR – KRÓTKIE STRESZCZENIE SERII GŁÓWNEJ

Stamford, Connecticut. Grupa młodych bohaterów zwana New Warriors (Speedball, Namorita, Microbe, Night Thrasher), nagrywa dla stacji MRVL superbohaterskie reality show. Przypadkiem trafiają na gang zbiegów z nadludzkimi mocami (Nitro, Cobalt Man, Coldheart, Speedfreek). Troszcząc się bardziej o wyniki oglądalności, niż szanse na pokonanie niebezpiecznych przeciwników, postanawiają zaatakować. Namorita wymienia ciosy z Nitro. Ten, doprowadzony do ostateczności, pchnięty w okolice zatłoczonej szkoły, uruchamia swą zdolność tworzenia eksplozji (jak się później okaże, sztucznie wzmocnioną; na grafice poniżej Nitro przed wspomnianym wybuchem), zabijając ponad 600 osób, w tym większość składu młodocianych bohaterów (przeżywa Robbie Baldwin, czyli Speedball). Po fakcie, na miejscu tragedii pojawiają się Avengers.

Formuje się silne lobby, żądające prawnej regulacji działalności zamaskowanych herosów. Na czele lobbystów staje Tony Stark. Nastrój paranoi rośnie, podsycany medialnym szumem roztoczonym wokół tragedii. Zawiązują się stowarzyszenia, pojawia się projekt ustawy rejestracyjnej. Zgodnie z tym dokumentem, nakazuje się wszystkim osobom posiadającym nadludzkie zdolności  (i tym, które chcą z nich aktywnie korzystać) rejestrację w specjalnej sekcji organizacji T.A.R.C.Z.A. Niestety, okazuje się, że rejestracja obejmuje także ujawnienie prawdziwych danych osobowych, jak również przejście pod komendę państwa.
Rząd amerykański nie chce tolerować jakichkolwiek odstępstw od nowego prawa i uznaje wszystkich odmawiających rejestracji superbohaterów z (Kapitanem Ameryką na czele) oraz osoby pomagające im za jednostki wyjęte spod prawa. Jakby tego było mało, władze ze skutkiem natychmiastowym nakazują zarejestrowanym bohaterom ścigać ich towarzyszy uznanych za przestępców, w celu późniejszego umieszczenia ich w specjalnie przygotowanym więzieniu.

S.H.I.E.L.D. pod przewodnictwem Marii Hill rozpoczyna agresywne egzekwowanie tzw. Aktu Rejestracji Superbohaterów. Na pokładzie helicarriera dochodzi do konfrontacji jej oddziału z Kapitanem Ameryką. Kapitan Rogers ucieka jednak i rozpoczyna gromadzenie stronników, chcących przeciwstawić się nowemu, opresyjnemu prawu. Superbohaterskie środowisko dzieli się momentalnie na dwa obozy. Jedni pod wodzą Iron Mana (Tony’ego Starka) zgadzają się na narzucone im w Akcie Rejestracyjnym warunki. Drudzy pod przywództwem Kapitana Ameryki (Steve’a Rogersa) uważają zaś, że takie rozwiązanie jest zwyczajnym naruszeniem swobód obywatelskich.

Stark namawia swego pracownika Petera Parkera (którego działalność od pewnego czasu wspiera finansowo), na włączenie się w kampanię pro rejestracyjną. Podczas konferencji prasowej następuje spektakularne zrzeczenie się tajemnej tożsamości przez Spider-Mana. Maska opada. Petera szybko dopadają wątpliwości odnośnie słuszności tej demonstracji. Tony jednak naciska, grożąc bohaterowi zwolnieniem i wycofaniem wsparcia. Obie frakcje starają się zgromadzić jak największą liczbę stronników. Dochodzi do pierwszych, brutalnych starć superherosów.

Mr. Fantastic, Yellowjacket (Hank Pym) oraz Iron Man tworzą klona Thora i wykorzystują go, by zyskać przewagę w walce. Fałszywy bóg – wbrew ich intencjom – zabija Goliatha. Grupa Rogersa schodzi do podziemia. Tony Stark decyduje się zaangażować psychopatycznych złoczyńców w tropienie swych byłych przyjaciół.
Od Reeda Richardsa (Mr. Fantastic), silnie popierającego nowe ustawodawstwo, ucieka żona Susan (Invisible Woman), wspierana przez brata – Johnny’ego (Human Torch). Spider-Man zdradza Starka. W czasie próby ucieczki atakują go Jester i Jack O’Lantern, z pomocą przychodzi mu jednak Punisher.

Finałowe starcie rozlewa się na ulice miasta. Namor na prośbę Susan Storm wspiera rebeliantów (jego kuzynka Namorita była jedną z ofiar tragedii w Stamford). Hercules miażdży klona Thora. Przerażony rosnącą skalą zniszczeń Kapitan Ameryka wydaje rozkaz kapitulacji, bohaterowie zostają aresztowani. Świat wpada w ręce nieobliczalnych naukowców i ambitnego, wmawiającego sobie dobre intencje, megalomana. To oczywiście dopiero początek horroru kontynuowanego w kolejnych eventach wydawnictwa.

KONSEKWENCJE WOJNY DOMOWEJ W PUNKTACH

Tony Stark został nowym dyrektorem organizacji S.H.I.E.L.D.
Kapitan Ameryka został aresztowany i osadzony w więzieniu, a w drodze do sądu zastrzelono go. Zamach na życie Kapitana zorganizował jego odwieczny wróg – Red Skull.
– Nowym Kapitanem Ameryką został Bucky Barnes, znany także, jako Winter Soldier (Zimowy Żołnierz).
Spider-Man początkowo dołącza do grupy popierającej poglądy Iron Mana, a sam Tony w podzięce ofiarowuje Peterowi nowy kostium „Iron Spider” będący jednocześnie zbroją, która została zaprojektowana z myślą o nim.
Spider-Man na konferencji prasowej wyjawia światu swoje prawdziwe oblicze.


– Po wyjawieniu swoich danych, ciotka Petera – May Parker zostaje zamordowana przez jednego z zamachowców nasłanych przez Kingpina (Wilson Fisk). Po tym wszystkim Spider-Man wrócił do czarnego kostiumu.
Tony Stark (Iron Man), Reed Richards (Mr. Fantastic) i Hank Pym (pierwszy Ant-Man) ogłosili, że opracowali listę 100 inicjatyw/programów, które mają zapewnić większe bezpieczeństwo w całych Stanach Zjednoczonych.
– W ramach całej Inicjatywy Rejestracyjnej w USA dla pięćdziesięciu stanów stworzono specjalnych 50 grup, a w skład niektórych z nich wchodzili sztucznie stworzeni bohaterowie oraz byli przestępcy.
– Pod kontrolą rządu powstała nowa wersja grupy Thunderbolts, zaś jej przywódcą został Norman Osborn. W skład całej grupy wchodzą Norman Osborn, Moonstone, Bullseye, Penance (Robbie Baldwin), Radioactive Man, Songbird, Swordsman oraz Venom (Mac Gargan, a nie Eddie Brock).
– Utworzono całkiem nowy skład New Avengers z niezarejestrowanymi bohaterami i działający w podziemiu. Do tej wersji należeli: Doctor Strange, Iron Fist i Hawkeye/Ronin. Początkowo ich bazą wypadową było Sanctum Sanctorum Doctora Strange’a, a później apartament wynajęty przez firmę, której właścicielem jest Iron Fist (Danny Rand) – Rand Corporation.
– Ujawniono istnienie tzw. „Kompleksu 42” znajdującego się w Strefie Negatywnej (Negatove Zone), który przy okazji stał się więzieniem dla wszystkich stwarzających zagrożenie nadludzi/superbohaterów.
– Jakaś część bohaterów przeniosła się do Kanady, by uniknąć wcielenia ich do czynnej służby w organizacji S.H.I.E.L.D.
Niektórzy z uciekinierów (tych, którzy uciekli do Kanady) stworzyli grupę Omega Flight. W skład całej grupy wchodzili: Arachne, Guardian (Michael Pointer), Sasquatch, U.S. Agent, Beta Ray Bill, a także Talisman.

 TIE-INY, KTÓRE MUSICIE PRZECZYTAĆ

The New Avengers: Illuminati – Wiele lat przed wydarzeniami z opisywanego eventu – Profesor X (twórca formacji X-Men), Iron Man, Namor (mutant, przywódca Atlantian), Dr. Strange (naczelny mag Marvela), Mr. Fantastic (lider Fantastycznej Czwórki, jeden z największych umysłów ziemi), Black Bolt (król rasy Inhumans) oraz goszczący ich w swym kraju – Wakandzie Black Panther, zawizują sekretne kolegium. Zebranie sprowokowane jest wcześniejszym konfliktem ras Kree i Skrull, który ogarnął także Ziemię.
Tony Stark stara się przeforsować pomysł konsolidacyjnej polityki angażującej wszystkie frakcje nadludzi. Padają argumenty i kontrargumenty, ale finałowo formuje się grupa zwana od tego momentu Illuminati, w tajemnicy rozstrzygająca o kwestiach kluczowych dla bezpieczeństwa całej planety.

Dlaczego komiks warto przeczytać przed sięgnięciem po Civil War? Pojawiają się tu motywy maniakalnej potrzeby kontroli, wykazywane przez Iron Mana. Skłonność do izolowania od ważnych informacji ludzi jego zdaniem niegodnych, także bliskich przyjaciół. Pokazane jest spotkanie „wtajemniczonych”, zwołane po tragicznym w skutkach szale Hulka w Las Vegas. Tony forsuje, na nim pomysł kooperacji z rządem, używając argumentów graniczących z szantażem. Komiks tworzy szerszy kontekst wokół konfliktu Stark-Rogers, pokazuje interakcję sporej grupy bardzo ciekawych bohaterów, w sytuacji nietypowej i nie dla wszystkich komfortowej. Mimo, że większa jego część to dialogi, ideologiczne starcia zapewniają większą dawkę adrenaliny, niż niejedna scena akcji.

Civil War: Front Line – Perła wśród subserii towarzyszących wielkim komiksowym wydarzeniom. Front Line porusza ciekawe kwestie poboczne, fenomenalnie uzupełniając wątki ze stron Wojny Domowej. Pokazuje przemiany społeczne spowodowane zmianą przepisów, od strony ulicy. Robi to tak dobrze, że główna fabuła wydaje się naga, bez tych dodatkowych 11tu zeszytów. Ben Urich i Sally Floyd, para dziennikarskich asów Marvela, posłuży czytelnikom za przewodników po superbohaterskiej schizmie. Sally nawiązuje kontakt ze sprzeciwiającym się zmianom podziemiem, Ben natomiast szczypał będzie porządnie nadwątlone sumienie Tonego Starka.
Uricha atakuje Green Goblin, podczas dalszego śledztwa na jaw wychodzi fakt, że był on kontrolowany przez nano-technologię. Dziennikarze, nie bez podstaw, podejrzewają Starka. W finale serii Ben odchodzi z Daily Bulge (J. Jonah Jameson przyjmuje to z wyjątkową klasą) i razem z Sally zakłada własną markę Frontlines.com. Ostatni zeszyt to oskarżycielski wywiad z Kapitanem Ameryką, dobitnie pokazujący, że obie strony na konflikcie straciły.

Drugim, szerszym segmentem komiksu są losy Speedballa. Ze składu New Warriors tylko Robbie przeżył zainicjowaną przez Nitro eksplozję. Zaocznie „skazany” przez opinię publiczną, jako winny incydentowi ze Stamford, tymczasowo trafia do więzienia. Baldwin początkowo wypiera się odpowiedzialności za tragiczną w skutkach walkę na przedmieściach, jednak stopniowo, pod naciskiem mediów, rodzin ofiar, pod presją niechętnej mu rodziny, oraz przez fatalne traktowanie w zakładzie karnym, załamuje się. Wsparcie zapewnia mu prawniczka Jennifer Walters (She-Hulk), jednak nie powstrzymuje ona transferu do specjalnego więzienia w Strefie Negatywnej.

Presja psychiczna wpływa na jego moce. Od tej pory może je manifestować jedynie zadając sobie ból. W tajemnicy zleca wykonanie kostiumu, nieustannie raniącego osobę, która go nałoży. Przybiera nową tożsamość – Penance. Przyszłością Robbiego jest formacja Thunderbolts za czasów skrzywionych, psychopatycznych złoczyńców, nadzorowanych przez szalonego Normana Osborna.

Captain America v5 [22-24] – Stanowisko Kapitana Ameryki, dotyczące Ustawy o Rejestracji Superbohaterów, oraz losy kierowanej przez niego drużyny „partyzantów”, poznajemy w serii głównej Civil War. Co w takim razie ma miejsce na łamach równoległego cyklu komiksów – Captain America v5?
Scenarzysta Ed Brubaker postanowił wyjaśnić jeden z niedopowiedzianych wątków zakończenia Wojny Domowej, postawił na przybliżenie czytelnikom sylwetki Agentki 13, zaproponował bardziej przejrzyste spojrzenie na śmiertelną w skutkach strzelaninę, mającą miejsce po aresztowaniu Kapitana Rogersa. Opisał też działania operacyjne Buckyego Barnesa – Winter Soldiera, będącego pod improwizowaną komendą Nicka Furego.

Sharon Carter, jako ogniwo w strukturach SHIELD, początkowo popiera zmiany prawne, mimo tego, iż ze Stevem Rogersem łączą ją związki nie tylko zawodowe, ale i romantyczne. Choć nie ukrywa swego negatywnego stosunku do metod stosowanych przez Marię Hill – także sposobu w jaki przeprowadziła próbę aresztowania ikonicznego herosa – posłusznie uczęszcza na zlecone przez przełożonych wizyty u psychologa.
Ten wątek zdradza w szczegółach, dlaczego zamach przeprowadzony został z taką skutecznością. Na sesjach ewaluacji psychologicznej Carter poddawana jest hipnotycznej manipulacji, działającego zza kurtyny, największego wroga Rogersa – Czerwonej Czaszki. Ten, razem ze swym podwładnym Crosbonesem drobiazgowo projektuje pułapkę, z której Kapitan nie znajdzie już żadnego wyjścia.
To nie snajperski pocisk Brocka Rumlowa/Crosbonesa, zadaje śmiertelną ranę w finale serii, ale trzy strzały oddane z bliska przez nieświadomą swych czynów Agentkę 13.

Nick Fury, od pewnego czasu ukrywający się przed światem, nieobecny w politycznym mainstreamie, popiera idee Kapitana Ameryki. Przekonany o tym, że sprawa rejestracji bohaterów ma drugie dno, namawia do współpracy Buckyego Barnesa. Mimo potwierdzonych w pewnym stopniu podejrzeń, nie udaje im się zapobiec zamachowi na życie Kapitana. Razem z Falconem podejmują pościg za drugim strzelcem, którym okazuje się być Crosbones. Ostatecznie złoczyńcę udaje się pojmać, ale wątek jego mocodawców kontynuowany jest dopiero w kolejnych seriach.

FRAKCJE

Najbardziej charakterystyczni stronnicy Iron-Mana: Maria Hill (Dyrektor S.H.I.E.L.D.), Mister Fantastic, Yellowjacket (Hank Pym*), nieobliczalny klon Thora, Ms Marvel, Wonder Man, Black Widow, Doc Samson, She-Hulk, Tigra, Wasp, Bishop,  Penance-Speedball, Songbird, Sentry, Thor Girl, Noh-Varr, J. Jonah Jameson, grupa Thunderbolts, grupa Heroes for Hire.

Najbardziej rozpoznawalni towarzysze Kapitana Ameryki: Falcon, Spider-Man, Wolverine, Winter Soldier, Nick Fury, Spider-Woman, Black Bolt, Cable, Luke Cage, Colossus, Ghost Rider, Human Torch, Magneto, Punisher, Cyclops, Invisible Woman, Storm, Daredevil, Iron Fist, Moon Knight, Jessica Jones, Arachne, Namor, Havok, Firestar, Cloak, Dagger.

ADAPTACJA FILMOWA

26 kwietnia 2016 roku, premierę będzie miał film kinowy, luźno nawiązujący do wydarzeń zilustrowanych w komiksie. Captain America: Civil War jest trzecią częścią przygód Kapitana Rogersa (Chris Evans) w ramach kinowego uniwersum Marvela. Wszystko wskazuje na to, że film odtworzy do pewnego stopnia konflikt Iron Mana (Robert Downey Jr.) i Kapitana Ameryki. Część bohaterów z wcześniejszych produkcji MCU zasili skłócone frakcje. Potwierdzono obecność postaci: Ant-Mana (Paul Rudd), Black Widow (Scarlett Johansson), Hawkeyea (Jeremy Renner), Spider-Mana (Tom Holland), Scarlet Witch (Elizabeth Olsen), Winter Soldiera (Sebastian Stan), Visiona (Paul Bettany), Falcona (Anthony Mackie), War Machine (Don Cheadle) a także Black Panther (Chadwick Boseman). Zobaczymy także złoczyńców Barona Zemo (Daniel Brühl) oraz Brocka „Crossbonesa” Rumlowa (Frank Grillo).

– Niemiecka prasa donosi, że na planie widziano także aktora Marka Ruffalo, wcześniej wcielającego się w postać Hulka.
– W jednym z wywiadów Kevin Feige stanowczo stwierdził, że Black Panther, będzie postacią neutralną, nie stanie ani po stronie ani Kapitana ani Iron Mana.
– W internecie pojawiły się concept arty przedstawiające obie drużyny. Na pierwszej grafice możemy zobaczyć oba zespoły stojące naprzeciw siebie. Widać tu pewne zmiany wobec tego, o czym słyszeliśmy wcześniej – najwyraźniej Black Panther (Chadwick Boseman) stoi po stronie Starka, a nie jest, tak jak zapowiadano, bezstronny. Na ilustracji brakuje też Spider-Mana (Tom Holland) i Scarlet Witch (Elizabeth Olsen), pojawia się za to Sharon Carter (Emily VanCamp), której udziału nie zapowiadano wcześniej. Hawkeye prezentuje natomiast nowy kostium, kolorem znacznie bliższy komiksowemu pierwowzorowi niż poprzednie.

Pokazano także osobne grafiki przedstawiające obie drużyny. Po stronie Kapitana (Chris Evans) stoją, od lewej do prawej: Hawkeye (Jeremy Renner), Ant-Man (Paul Rudd), Sharon Carter, Falcon (Anthony Mackie) i Winter Soldier (Sebastian Stan). Na tej ilustracji także nie widać Wandy Maximoff, która wcześniej wymieniana była w tej grupie.

Za Starkiem (Robert Downey Jr) opowiadają się: War Machine (Don Cheadle), Black Widow (Scarlett Johansson), Black Panther i Vision (Paul Bettany). Warto tu też zaznaczyć, że wygląd zbroi Iron Mana kojarzy się z modelem Bleeding Edge, o którym więcej pisaliśmy w tym newsie.

Autorzy: RWilczur i SQ

LISTA TYTUŁÓW


  • Civil War #1–7
  • Civil War: Battle Damage Report
  • Civil War: Choosing Sides
  • Civil War: Chronicles – 1–12
  • Civil War: Front Line – 1–11
  • Civil War: The Confession
  • Civil War: The Initiative
  • Civil War: The Return
  • Civil War: War Crimes
  • Civil War: Young Avengers and Runaways – 1–4
  • Civil War: X-Men – 1–4
  • Civil War Files
  • Amazing Spider-Man V2 – 532–538
  • Black Panther V2 – 18–25
  • Cable & Deadpool – 30–32
  • Captain America V5 – 22–24
  • Daily Bugle Special Edition: Civil War
  • Fallen Son: The Death of Captain America
  • Fantastic Four V3 – 538–542
  • Friendly Neighborhood Spider-Man – 11–16
  • Heroes for Hire V2 – 1–3
  • Iron Man V4 – 13 & 14
  • Iron Man / Captain America: Casualties of War
  • Marvel Spotlight: Captain America Remembered
  • Marvel Spotlight: Civil War Aftermath
  • Ms. Marvel V2 – 6–8
  • New Avengers – 21–25
  • Punisher: War Journal V2 – 1–3
  • Sensational Spider-Man V2 – 28–34
  • She-Hulk V2 – 8
  • Thunderbolts – 103–105
  • Wolverine V2 – 42–47
  • X-Factor – 8 & 9

INNE (The Initiative, Epilog, Casualties of War):

  • Black Panther V2 – 26–30
  • Fantastic Four V3 – 544–550
  • Iron Man V2 – 15–18
  • Moon Knight V3 – 11–13
  • New Avengers – 28–31
  • Punisher War Journal V2 – 6–11
  • Captain America V5 – 26–30
  • Thunderbolts – 112–115
  • Fantastic Four V3 – 543
  • Blade V3 – 5
  • Ghost Rider v4 – 8–11
  • Captain America V5 – 25
  • Moon Knight v3 – 7–9
  • Winter Soldier: Winter Kills – 1
  • Wolverine V2 – 48

Źródło: Wiki

Marvel przygotował elegancką listę, sugerującą kolejność w jakiej powinno się czytać komiksy serii, znajdziecie ją pod TYM LINKIEM.

AUTOR Redakcja

PRZECZYTAJ TAKŻE

[Recenzja] Amazing Spider-Man Epic Collection: Ostatnie łowy Kravena

Ostatnie łowy Kravena najprościej opisać jako pełną mroku i brutalności opowieść o obłędzie, strachu, zemście i honorze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *